fredag 2 november 2012

Pizzarolls

Supergott och bra nog enkelt!

Pizzadeg:

50 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
4 msk olja
1 tsk salt
9 dl vetemjöl

Lös upp jästen i det ljumna vattnet och tillsätt sen de andra ingredienserna och arbeta ihop till en deg.
Låt degen jäsa övertäckt i ca 1 tim.

dela sen degen i två delar och kavla ut en i taget.



Täck med tomatsås, ibland är jag duktig och kokar ihop egen , igår blandade jag bara passerade tomater och ketchup men ni kan också använda köpt färdig.

Häll sen över den fyllning du vill ha köttfärssås, mozzarella, osv.
Jag hade igår rökt skinka som jag mixat sönder lite, hackad stekt bacon, stekta champinjoner som jag hackat och stekt purjo. Att jag hackar ner till mindre bitar är för att de trillar inte ut då och ja det blir som bättre.

Täck med riven ost, jag hade tre sorters igår. Vanlig hushålls, parmesan och halloumi.

Rulla ihop, använd gärna en bakskrapa då värmen från händerna annars gör degen kladdig och den kan gå sönder.

Dela i lagom biter efter eget tycke,

 ställ på kant som bullar, pensla med mera tomatsås och täck med ost!


In i ugnen 10-15 minuter på 225 grader och njut sen!

Mannen hade nytt personligt rekord igår.
Jag åt två och han 18!!!!

Det blir ca 30-40 beroende på hur stora/ tjocka du gör dom.
jag tycker inte om oregano men har ibland basilika på istället.


Inga kommentarer: