måndag 7 februari 2011

Fika på jobbet idag!!

Idag bjöd jag på fika på jobbet, tänkte dela med mig av receptet !!


Andra Bullar!!
Bullarna bakas i långpanna och behöver bara en jäsning på 30 min.
Ingredienser:

150 g smör/marg.
5 dl mjölk
50 g jäst, helst för söta degar
1 dl socker
0,5 tsk salt
11-12 dl mjöl

Fyllning:
200 gram Philadelphiaost
150 g smör/marg.
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker

Garnering:
1st ägg, lättvispat
pärlsocker att strö över.

Gör så här:
1. Smält smöret, häll på mjölken och värm till fingervamt. Smula sönder jästen i en bunke och häll över degvätskan så att jästen löses upp. Blanda i de övriga ingredienserna och blanda väl. Degen ska vara ganska lös. Häll/bred ut degen i en bakplåtspappersklädd långpanna. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Under tiden gör du fyllningen.

2. Rör samman alla ingr. till fyllningen. När degen jäst klart gör du hål/gropar i den. Lättast är att mjöla en mortelstöt och göra hålen med den. Fördela gropar över hela degen fyll hållen med fyllningen.Antingen du vill ha en större grop per portionsbit eller massor med hål med mindre fyllning i som jag tycker är bäst då alla hemma hos mig vill ha olika storlekar på sina bitar men får ändå fyllning. Pensla med det uppvispade ägget och strö över pärlsocker. Grädda i 225 grader i ca 12-15 min.

3. När vetebrödet svalnat något skär du i bitar efter din smak.Det blir ca 30 bitar.

Det går utmärkt att frysa dem. Du kan också ljumma på dem lite före servering.

Mums !!

Hoppas du kommer att tycka om dem !! Mia

Inga kommentarer: