tisdag 26 oktober 2010

För länge sen, för länge sen

För några år sen jobbade jag som aktör på Jamtli Historieland, det var ett av de roligaste jobb jag haft.
Jag gestaltade kocka i ett jämtländskt skogshuggarläger nära norska gränsen år 1942,andra världskriget innebar brist på drivmedel för både bilar, hem och industri så skogen var värdefullare än någonsin.
Vår vardag innebar ransonering, tjuvjakt, byteshandel, norska flyktingar och motståndsrörelse. Skador i skogen samt att som ensam kvinna hantera ett helt lag med män ensam ute i skogen. Jag hette då Maria, var smålänning (såklart) som blivit änka då min make dog i skogen, blev av med vår gård och var tvungen att försörja mig och mina barn på egen hand och tog jobb som kocka, jag jobbade mig upp genom landet och trivdes nu i Jämtland. Kroppen började bli sliten efter många slitsamma år i skogen och längtan var att kunna gå i pension och skaffa en lägenhet i Östersund med elektricitet och elspis, mången timma lästes det i tidningar och broschyrer om elspisens under.Jag hade unga flickor som jag skulle lära upp som kockor hos mig och vi sov i köket dit inte männen hade tillträde utan lov.

Sandra var och jobbade hos mig en dag

I detta foto Maria Flink som spelade min syster





Inga kommentarer: