onsdag 5 januari 2011

Höns på vintern

Jaha då rök taket på hönsgården av snötyngden idag. Plockar alltid av nättaket som är närmast lagårn för vis av erfarenhet vet jag att rasmassorna från lagårstaket knäcker tvärslåerna när det fastnar i taknätet. Men i år är det så mkt snö och den har packat sig på nättaket så det knäcktes, så nytt tak på listan till i vår....check!!

Att ha höns på vintern är inget större problem, Hedemorahöns som jag har tål ju lätt kyla ner mot -23 grader pga sin dubbla befjädring, nu har jag ju också tre Isbar och de har ju mycket större kam och inte samma tjocka fjäderdräkt så jag har varit lite orolig men de klarar sig fint. Tuppen é ju så horny så han håller dem väl varma. Jag har en stor fodermatare som hänger från taket på det sättet har de alltid mat och den är ren...
Sen får de matrester varje dag och....... majs, mkt majs för det tycker de om... gubben muttrar om att det är jäkligt dyra ägg vi får men har man djur ska man man va rädd om dem och ta hand om dem på bästa sätt...
På Willys säljer de storburkar med majs som inte kostar så mycket, sedan älskar de pasta, ost och risgrynsgröten i jul var en favorit.
Jag har lyse med timer på ute i hönshuset som är på mellan kl.15-21 och värmelampa men den är bara på när det är minus 30 eller mer.. kylan är som inget problem därute då hönshuset är inbyggt i själva lagårn och isolerat, det är ju vattnet som fryser men hönsen är pigga som tusan.
Brukar ju vara ruvstopp så här års men ungisbarhönsen har ju precis kommit igång så jag får vackra gröna ägg varje dag och då kan ju inte hedemorapippisarna va värre så de bidrar med några bruna de också.
För mig är det inget problem att de pausar och vilar upp sig från äggläggning på vintern men tackar ju inte nej till de ägg jag får. Längtar efter lite värme och sol så jag kan börja släppa ut dem i snön...

Inga kommentarer: