söndag 4 september 2011

Man borde födas med en F-skattsedel , saxat ur Vimmerby Tidning

Man borde födas med en F-skattsedel 03.09.2011 06:05


Jag ska snart bli pappa för andra gången. Det har fått mig att fundera över en sak - alla barn borde egentligen födas med en F-skattsedel.

Vår syn på entreprenörskap är väldigt underlig. Entreprenören har blivit en slags vardaglig superhjälte, som på något magiskt sätt hittar affärsmöjligheter där andra ser problem. Tusentals studenter på skolor runt om i landet försöker läsa sig till hur dessa superkrafter ska tyglas och användas. Men vad är entreprenörskap egentligen? Entreprenörskap är drivkraft, kreativitet och vilja att förändra. Att förändra sin egen situation, sin egen framtid och det samhälle vi lever i. Vart hittar du den renaste formen av entreprenöriell kreativitet? Hos barnen.

OM ALLA BARN hade varsin F-skattsedel skulle allting se väldigt annorlunda ut. Kolla bara på de barn som är 4-5 år. Ingen behöver tala om för dem vad det ska göra. De vet själva vad de ska leka, göra och pyssla med. De har en drivkraft. De är kreativa. De är entreprenörer. Men vad händer då de kommer till skolan?

Kreativitet är en mänsklig råvara och precis som alla andra råvaror måste den förädlas. Det är, vad jag anser, skolans uppgift. Skolan ska se till att alla får de verktyg och den kunskap som behövs för att förverkliga sina drömmar. Skolan ska stimulera kreativiteten. Men i stället får vi redan från lågstadiet höra att vi måste skaffa rätt kompetens för att få ett jobb. Den synen förföljer oss genom hela skolgången och vägleder oss genom gymnasieval, högskoleval och alla andra valmöjligheter skolan ställer oss inför. Det är inte kreativiteten som förädlas. Kreativiteten nöts ner. Vi får lära oss hur vi ska söka jobb - inte hur vi skapar jobb. Plötsligt måste du som föddes som entreprenör studera dig till vad en entreprenör är och hur en sådan förväntas fungera.

DEN SOM FUSKAR sig till alla rätt på provet vinner. Det är så verkligheten ser ut. Den som fuskar och kommer undan med det har ett enormt försprång. Det kanske låter fel, men vilken företagare eller entreprenör har lyckats genom att ha allting i huvudet på det sätt som skolan låter oss skriva våra prov? För företagaren och entreprenören är det viktigare att omge sig med rätt medarbetare än att ha detaljkunskap i huvudet. Den som i skolan sätter sig mitt emellan de två smartaste eleverna, som är bäst i klassen på olika ämnen, kommer att bli bäst i klassen. För han eller hon gäller det bara att tjuvkika och skriva av. Allting är möjligt. Så är det verkligen. Men du måste ha tron och modet samt skaffa de rätta verktygen och skapa den rätta omgivningen.

Nystulet är bäst. Varför ska du som entreprenör utveckla något själv? Det är både kostsamt och tar tid. Åk i stället ut och se hur andra gör. Ta till dig och gör om andras tankar och lösningar till något eget. Om du bor på landet måste du faktiskt då och då åka utanför 50-skyltarna för att hitta nya influenser. Och bor du i staden kan du lära dig massvis av att åka till fläckarna där 3G-nätet knappt är utbyggt.

VI ÄR FÖDDA till original, men många i samhället vill att vi ska dö som kopior. Det gäller att vi värnar om vår originalitet och att få omgivningen att acceptera det avvikande. Att vara konstig, unik och skilja sig från mängden är en tillgång. Det är något som för samhället och utvecklingen framåt. Det är något som alla borde värna om.
FÖR ATT SKAPA en miljö där vi bejakar originalitet måste det finnas en förståelse och ett utrymme för att få misslyckas. Vi måste förstå att skolans och samhällets uppgift inte enbart är att skapa kopior. Lyckas vi skapa en miljö som främjar folk som vågar sticka ut och göra det oväntade och där vi också faktiskt har ett visst mått av civil olydnad, kommer alla att tjäna på det. Regnar det på prästen, så kommer det att skvätta på församlingen också. Du ska vara glad ifall grannen tjänar pengar. För kan grannen, så kan du. Grannens framgång skapar möjligheter även för dig.
Det mest positiva med landsbygden är det som alla stadsbor fruktar mest. Här känner alla varandra. Alla vet vad grannen och granngrannen går för. Alla känner originalet personligen och då blir det avvikande inte något skrämmande eller konstigt. Här behöver du inte vara en kopia. I stället ser vi vem som kan bidra med vad. Som entreprenör är det landsbygdens stora fördel.

Ska du ha något gjort vet du inom fem minuter vem som kan utföra jobbet. I en storstad kan det ta veckor att hitta rätt. Du vet även vem du ska bygga en affärsrelation med, för du känner din omgivning. Du sätter dig inte och förklarar din suveräna affärsidé för vem som helst som du aldrig har träffat. Men på landsbygden, där alla känner alla, tar du din affärsidé till någon som du redan har en relation till.

BARNEN ÄR DE sanna entreprenörerna och för mig som pappa gäller det att stimulera dem till att våga vara originella, gå mot strömmen och hitta sina egna vägar. De enda tips som jag tänker ge dem är att aldrig underskatta det folkliga och att på samma sätt inte underskatta vad romantik kan göra för din business.

Vi handlar oftare med hjärtat än med hjärnan. Och hjärtat resonerar inte kring trender och coolhet. Hjärtat bryr sig om de som står hjärtat nära. Gillar inte barnen lekplatsen kommer jag inte bo kvar på campingen. Då kommer jag att välja den camping där dom jag älskar trivs.

Putte Svensson Sahlin

Hultsfredsrebellen

insändaren i Vimmerby Tidning

Inga kommentarer: