onsdag 3 oktober 2012

Brolle 2 år

Nu börjar han bli stor pojken,   fyllde två år i veckan

han har nu varit hos oss i fyra månader

han är en riktig morsgris som alltid är mig i hälarna

husse och han har fortfarande lite kontroverser men är bästa lekkompisar

här har den inre klockan talat om att husse snart kommer hem från jobbet så han ligger på bron och väntar och tittar upp för varje bil som kommer förbi, är det fel suckar han och lägger ner sig igen

tänk om han bara kunde tala om vad han varit med om innan

han går lös på gården och har aldrig stuckit

tuggar inte ens höns längre, men ger sig in mitt ibland dom och stjäl brödbitar när jag matar dem på trädgården

när vi båda jobbar är han med på husses jobb men är mest uttråkad och sur då, mycket bättre att va hemma och ute med matte

här har han snott en kubbpinne

sen vet den rackarn vart hönsen lägger ägg ute i trädgården så det gäller att hinna före honom eller skatorna.
Att ta en omplacering har både för och nackdelar, Brolle vägde 17 kg när jag hämtade honom nu ligger han runt 30 kg. Han är otroligt tillgiven men man märker att någon har behandlat honom illa på hans reaktioner ibland. Han var t.ex rädd när man var och hämtade tidningen trodde vi skulle slå onom med den. Han hade problem med att lita på husse och är fortfarande tuff mot honom och visar tänderna ibland. Man kan inte hålla fast honom i halsbandet med handen då får han panik och vill bita, det går bättre för mig än husse. Han var matfixerad när vi fick honom och vi varnades för att han var mataggressiv men vi har haft ordentliga rutiner hela tiden och det är inga problem, han vet att han inte får äta förrän han sitter ner och jag säger varsegod. Han rör inte ens kattens torrfoder längre då han är ensam hemma och det är väl ett framsteg om något. När det kommer någon skäller han men det är ok med oss iom att vi bor på landet och vill ha en hund som vaktar. Däremot får han gå in i sitt rum som han ser allting ifrån innan vi släpper in gästen. Det går på ett kick numera  och när gästerna har varit här ett tag får han komma in och hälsa och det går jättebra. Jag var så stolt häromdagen när en liten kille var här och sålde jultidningar och han låg fint i sin säng hela tiden fast han älskar barn. Ja han är som försiktigare med barn och gamla så lite förstånd har han.
Han har hundkompisar som han leker rövare med men också kan koppla av tillsammans med, däremot är det fortfarande ett problem då han möter andra hundar då han är i koppel. Jag är benhård då och vill inte dra eller skrika åt honom då han bara blir upphetsad av det utan han får sätta sig ner eller så går jag bara förbi och försöker va cool fast han bär sig åt, inte utan att man skäms inför andra hundgare. Jag frågade mannen härom dan ifall han ångrade sig? - inte en sekund!

Älskade bråkiga, sura, rallyspringande Brolle!!!

Inga kommentarer: