måndag 4 maj 2015

Nya fjädrar!

Idag söndag har vi gjort en roadtrip gubben och jag.
Siktat mot fjällen och upplevt alla väder.
Målet var en liten by och en kvinna som föder upp och säljer prydnadsfåglar. Vi blev tjusade av en påfågeltupp som spärrade upp stjärtfjädrar av ungefär min kroppslängd. Mycket imponerande men tyvärr var inte hans hona lika imponerad. Det fanns massor av tjusiga, färgglada fjädrar och även den här för Sverige tämligen nya rasen med kolsvarta höns med ett omöjligt namn som jag inte orkar googla fram nu.
Orsaken till mitt besök var ett gäng duvherrar, en hade tyvärr flugit bort men de andra fyra bor numera på Åsen och när duvslag och voljär är klart och de här har biat sig ska de få sig varsin dam.
De är fantastiskt vackra att se på, nyfikna och lugna i sättet det är bara själva handberöringen de inte gillar men det ska vi väl ändra på.
Vi tog bilvägen dit och båtfärjorna tillbaka och det var verkligen roligt att komma av gården som jag ju nästan är i rumsarrest på nu när jag inte är så kry. Idag har vi varit turister på hemmaplan och jag har njutit för fullt.
Hjärtat har hotat hoppa ur kroppen ibland av hur vackert det har varit med solen blänkande över Oviksfjällen där på andra sidan Storsjön.
Nu är jag skrutt och egentligen för trött för att lägga mig på riktigt. Lillfingret jag klämde av nageln på i vedklyven igår bultar så det känns som på tecknad film nästan.
Men jag har i alla fall kvar mitt finger och är så tacksam för det. Kommer aldrig att gå ner för att tända upp och klyva ved i källaren ensam utan mobil igen.
Att sitta fast med ett finger mellan vedträet och klyvkilen är .........
Gubben ruskar på huvudet när jag glatt säger att jag hade tur i oturen....
-nej, suck, hade du haft tur hade du inte klämt dig.

Inga kommentarer: