onsdag 31 augusti 2011

Minipajer med blå krusbär!


Kom hem från jobbet idag och var alldeles slut, letade igenom skåpen efter ngt gott men hittade bara blockchoklad eller chips och det kändes som om det kvittade.
Sagt och gjort jag gick ut och plockade blå krusbär ifrån busken med tiggande höns vid fötterna, de vill nämligen att man ska bita igenom skalet åt dom så de kommer åt det söta inuti.
Noppade dem och smälte socker som jag sen släppte ner bären i så de blev lite karamelliserade.
Sen gjorde jag som ungefär en smuldeg men kanske lite mer smör i som jag klädde små folieformar med
(jag hade flera i botten som stöd)
sedan klickade jag i bären, mortlade sönder resten av det karamelliserade sockret och la i det också,
ja det var inga mängder.
Sen på toppen smälte jag lite smör och rörde ner havregryn och vaniljsocker och strösslade över.
In i ugnen en sväng medans kaffepannan åkte på spisen
då kom Per i byn förbi och blev bjuden och de vart goa jag lovar med vaniljsås till!

Jag gillar att göra minipajer då man kanske bara vill ha en liten bit och de veckor vi inte har barnen och det går åt står det ju sedan bara och förstörs,
gör man i småformar är det bara att frysa in och ta fram när man blir sugen eller det kommer någon kaffegäst. Nu åkte gubbarna ner i skogen och jag ska sträcka ut gamla ryggen i sängen en stund.

Skickat från en Sony Ericsson mobiltelefon

Inga kommentarer: