tisdag 16 december 2014

Farmor Signes julkakor

Idag ringde jag ner till mamma i Småland  och bad om recepten på hennes julkakor.
De där chokladlöven, vita stjärnorna och formkolakakorna som både jag, mina bröder, barnbarnen och nu barnbarnsbarnen förknippar med jul.
Hon i sin tur har fått recepten från sin svärmor, min farmor Signe som jag aldrig träffat men vars namn jag bär.
Jag gillar ju mandelmusslor men Sandra är allergisk och hon har ett recept på underbart goda Sandkakor som man gör i samma sorts formar.
Känner att pepparkaksformar knappt är inhandlade sen Sandra var liten, mycket hästar och fötter.
Nu blir det jakt på loppisarna efter stjärnor och löv så kakorna blir rätt.
Ja för planering och tanke får jag 100 poäng, genomförande återstår att se, men jag har i alla fall  recepten.

Inga kommentarer: