fredag 19 december 2014

Jul i vårt hus....snart....kanske

Jag är ju en sån där människa som får krupp när folk plockar fram hela alltet i julpyntväg redan till första advent.
De vill njuta av det säger de, men sanningen är väl den att de är så leda på tomtar och gran så det åker ut på huvudet före nyåret.
Jag fyller år i december och mamma var som bussig och väntade till efter min födelsedag för att jag skulle få fira både den och jul som alla andra ungar.
Att hon sen gick bananas med allt julpynt är en annan historia.
Hon har så mycket tomtar så det är löjligt och
hänger pynt i dörröppningar så min tvåmetersman slår i huvudet i mässingsklockor och allt var det nu är hela tiden då vi firar jul i småland.
Själv har jag en helt annan gen i kroppen.
Älskar första advent och att ställa fram julstakar och hänga stjärnor i fönstrena men sen är jag nöjd där ett tag.
Julgardiner(rödrutiga)  byter jag oftast bara i köket och då vid lucia, har inte blivit av än i år pga diskbråcket, men ska låna hem Sandra någon dag att hjälpa mig.
Sen har jag som istappar och snöstjärnor som plockas fram lite eftersom och pyntar vinter mer än jul.
Granen är äldsta grabben A,s jobb att fixa, det brukar ske på julaftonsmorgon eller den 23,e som det lär bli i år. Grabb nummer två O sätter i belysningen och tjejerna klär den. Samtidigt med det så pyntas huset, med ett minimum med tomtar men julgrisar, julhästar, julbockar, stjärnor, äpplen, nötter och ljus, massor med ljus. Älskar de batteridrivna ljusen som gör att man kan få levande ljuskänslan även i de rum man inte är.
Sen plockas det bort undan för undan och tjugonde dag Knut åker adventsljusstakarna som sista julsak ut.
När jag får barnbarn då, då ska vi ha riktiga julplundringskalas här. Så där som vi hade när vi var små.
Idag är det iaf julkaksformarna som får den äran att stå på bordet i salen ( eller tvrummet som vi säger) i väntan på planerat bak som kanske eller kanske inte blir av.
God mat och att umgås är prio ett och julstämning har vi alltid massor av.

Inga kommentarer: